politik monyet

Selasa, Januari 20, 2009

seminggu dua ini aku seronok memerhatikan gelagat anak-anak muda yang baru hendak berkenal-kenal dengan salah satu aspek dalam kehidupan sosial bermasyarakat. ya, selain aku sedih mengenangkan lakhnat-lakhnat sana yang suka bermain dengan bom keatas saudara-saudara aku. tapi entri kali ini berkenaan dengan persekitaran aku kini.

ya, kalau duhulu, semasa disekolah, kalau hendak bercinta, orang akan kata "cinta monyet". jadi, aku samakan peribahasa tersebut dengan keadaan sekarang. ya, kalau hendak berpolitik semasa belajar pula, samalah seperti "politik monyet", bukan?

ya, "politik monyet". kadangkala terasa kelakar melihat gelagat-gelagat sedemikian. ah, kadangkala sedih juga, perkara yang kecil, kamu besarkan. menipu, memfitnah, semuanya ada. ya, ada yang takbur, riak. macam-macam lagi yang boleh dilihat.

tidak kiralah kamu mengikut aliran kanan, hatta kiri sekalipun, kamu, kamu, dan kamu, tetap sama. ya, sama. memperjuangkan manifesto-manifesto kamu yang kadangkala tidak masuk akal, yang aku kategorikan sebagai kelakar. yang kanan, aku lihat, tidak putus-putus menindas. sampai bila? yang kiri pula, asyik menentang. sampai bila? ya, kiri dan kanan, sampai bila?

aku? tidak, aku bukanlah kiri, dan kanan. ya, aku tetap aku.

tapi, sekurang-kurangnya, kamu, kamu, dan kamu berusaha bukan? bagus. tidak salah kerana kamu berusaha belajar tentang aspek ini. menjadi pemimpin, kalau tidak ada, siapa yang hendak memimpin dan mendengar suara yang dipimpin, bukan?


tapi aku kelakar, walau aku tidak pernah terlibat "politik monyet" ini sepanjang tiga tahun aku terjebak ke gedung ilmu itu, sekurang-kurangnya aku tahu, kamu, kamu dan kamu yang kanan dan kiri telah silap. ya, semuanya silap. kenapa harus ada kanan dan kiri? apakah ini?

tidak faham? abaikan. tapi lebih baik kamu rujuk Perkara 2 dalam Notis Pemilihan Wakil Pelajar. ya, sebab itulah aku katakan bahawa politik kamu semua itu ialah "politik monyet".



ya, dan paling penting sekali di sini, pandangan aku kuat mengatakan bahawa kamu, kamu, dan kamu, hipokrit. tidak setuju? abaikan. kerana ini pandang dunia aku.




hei, bukan untuk menentang mana-mana pihak, tapi sekadar mahu melontar pandangan. kelakar bukan? banyak sudah aku merepek.










baik! hei!! kepada kamu, kamu, dan kamu, berusahalah ya!!

0 orang telah merepek balas:

Add to Technorati Favorites
Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

Status aku Kini

Berikan aku sedikit masa kerana masa aku kebanyakannya habis di kubikel kecil itu.

Masih juga mencari pandang dunia yang nyaman serta tenteram.

Tahu di mana?

Oh ya, hati ini sudah diisi, moga kekal kali ini.

  © Template blog ini telah di ubah suai secukup rasa oleh xmamatx dari Newspaper oleh Ourblogtemplates.com 2011

Kembali ke ATAS