membentang lwn membaca

Selasa, Ogos 26, 2008

ya, blog ini da berhabuk. dah habis bercuti, tiba masa untuk meneruskan saki baki semester yang aku rasakan semakin pendek waktunya. pejam celik dah tinggal satu sem lagi.

ya, tajuk catatan seperti di atas aku pilih kerana aku dapat satu isu hari ini. pembentangan subjek pengantar psikologi untuk subjek luar fakulti (fakulti sastera dan sains sosial) aku dah berlalu siang tadi. haha, clarie aka larry jadi pembantu aku kali ini.

dari pandang dunia aku selama dua tahun masuk tahun ketiga pengajian aku ini, entah dah berapa pembentangan aku jadi audiens. mungkin aku boleh katakan bukan pembentangan, semua itu hanyalah pembacaan nota atau edaran atau pertunjukan slain semata-mata. apa tidaknya, hampir kesemua pembentang-pembentang cuma baca sahaja. pembentangan apa macam tu? tiada penerangan, tiada huraian tentang tajuk pembentangan langsung. memang tak aku nafikan, ada jugak segelintir yang agak bagus dalam membentang, macam contoh elo, popo, am, adi, hamsah. haha, aku tak terkecuali la.

bagi aku, kalau nak bentang tu, janganlah baca seratus peratus edaran atau pertunjukan slain semata-mata. kenapa dengan korang ni? korag kan dah besar, pandai-pandai semuanya (kalau tak pandai, takkan lah sampai masuk u), korang masih lemah lagi dalam membuat persembahan pembentangan. aku bukan nak meninggi diri, tapi semua tu common sense. da nama pun pembentangan, bukan pembacaan. aku sedar, tak semua memiliki kebolehan bercakap (public speaking) yang baik. tapi, bagi aku melalui presentation tugasan, boleh dijadikan wadah nak melatih diri dalam pengucapan awam.

haha, yang kelakar, kalau edaran atau slide show panjang berdepa-depa, mahunya kelas tu bertukar menjadi kelas pembacaan berita. haha, mana ke tidaknya syarikat-syarikat kat Malaysia ni cop graduan UM tak punya soft skill.

haha, baik! housemate aku semua pun da tidur, jadi tiba giliran aku pulak nak melabuhkan layar mimpi aku.

Read more...

perempuan

Jumaat, Ogos 15, 2008

ya, setelah sekian lama aku asyik memerhati, observed kata mat salleh, macam-macam penafsiran tentang perempuan yang ada kat kepala aku ni. secara umum atau khusus, tak kisah lah, yang penting ini pandang dunia aku.

perempuan, selalunya dikaitkan dengan lemah lembut, kesantunan, keayuan, malu, dan lain-lain lagi lah. ah, tolak ke tepi semua tu. kenapa? haha, tak semua perempuan punya profil macam yang aku sebutkan di atas. kenapa? sebab pandang dunia aku mengatakan demikian, haha, suka hati aku lah kan?

aku berjalan, tak kisah laj ke bandar ke, ke kelas ke, apa yang aku perhatikan, perempuan, bila berjalan berseorangan, nampak je ayu, sopan, lemah lembut je, wangi je semuanya. hah, bila da jumpa teman tak pun kawan, berderailah semua tu, habis semuanya busuk belaka. ketawa bersepah, suara macam itik serati pun keluar. haha, kelakar. yang punya dialek lagi la, kalau dialek negeri ke, utara ke, aku tak la kisah sangat, tapi kalau da dialek pantai timur, huh, da macam keling da aku dengar. bercakap kalau suara tu perlahan takpe la jugak, ni ha, macam nak menjerit je aku dengar, macam la kawan die tu duduk sebatu jauh dengan die, padahal duduk sebelah je. ingat, ini hanyalah pandang dunia aku, no offense.

perempuan, kalau pakai tudung, lagi la kelakar. ada yang pakai tudung, tapi tudungnya berbelit-belit kat leher, yang ditutup, rambut, part dada yang tersembul tu, tak pulak ditutup, ape ke peliknya korang sume ni? yang ada pakai tudung, tutup baik je kepala sampai ke dada, tapi yang buruknya, pakai baju berlengan pendek, ada pulak yang nampak ketiak, kan kelakar macam tu. ada lagi ni, pakai tudung tapi baju ketat macam tak pakai je aku tengok, segala lekuk kat dada, perut, semua nampak, ada yang nipis pulak tu. korang ni, pakai tudung sebab kewajipan ke, atau sekadar nak berhias, nak berfesyen? atau, sekadar nak menutup rambut kusut korang? haha, pandang dunia aku, no offense.

dari pemerhatian aku, perempuan, kalau cari balak, selalunya mesti tak sepadan (dari pandang dunia aku). kenapa? ya, sebab tak kena. maksud aku, ada yang cantik, wangi harum semerbak, tapi cari balak busuk macam apa. haha, kelakar kan? pengalaman aku, berjalan-jalan kat klcc. nampak minah sorang ni, sopan je, tudung labuh, ayu, wangi sangat-sangat, tapi berjalan kat sebelah die, dengan seluar pendek menampakkan bulu kaki yang kusut, selipar jepun, rantai anjing kat leher, rambut serabai, entah mana lelaki sesat entah. korang ni pandai ke tidak nak pilih pasangan?

pengalaman aku, ada sorang kawan (perempuan), bercerita masalah dia, dan aku pun dengar lah. balak dia ni dah lah panas baran, kaki pukul (dayus), nak mintak putus dengan dia, tapi si minah ni tak nak pulak nak lepaskan lelaki tu. apa punya orang la. dah tau lelaki macam tu pun masih lagi nak berpasangan. dah tak ada lelaki lain lagi ke dalam dunia ni? (aku kan ade. haha)

perempuan, mulut je cakap tak nak, tapi hati, melonjak-lonjak nak.

Read more...

muak lwn riang

Ahad, Ogos 10, 2008

semalam aku keluar jugak. tak disangka-sangka, rancangan kami lepas maghrib bertindih pula dengan yang lepas isyak, jadi, yang lepas isyak dicepatkan jadi lepas maghrib. macam mana tu ek? haha, senang je, pergi ke dua-dua tempat. senang, ringkas dan padat.

rancangan yang pertama, aku tunaikan janji aku kat yati, aku dan yang lain datang juga ke tempat yang dijanjikan. kat sini, aku berasa pelik dan hairan yang teramat. aku buat ape kat situ sebenarnya? diundang ke tempat tu, tapi jadi macam orang bodoh, tak tentu hala. ya, aku sangka aku saja je yang fikir macam tu, yati pun sama jugak, haha, atun pun da cakap perkara yang sama. hukhuk.. azizi pun setuju dengan kami. kita orang buat apa kat situ? masih menjadi persoalan.

bagi aku, kalau hati tak ikhlas buat sesuatu perkara tu, mesti perkara yang kita nak buat tu jadi macam tak tentu hala, ada saja yang tak betul, tak kena.

tiba masa untuk aku dan kawan-kawan beransur. aku dengan segala hormatnya meminta diri bersama kawan-kawan. nak pergi mana? nak pergi rumah hantu! bukan selalu kami melakukan sesuatu bersama-sama, lagi-lagi lepas kelab tu dah x wujud. ala, masa wujud lagi pun da tak seronok..

yang nak dijadikan cerita, aku punya la sopan nak minta diri, tapi ade suara-suara sumbang, kalau tak silap aku ada dua suara sumbang:-

  1. ala, rumah hantu tu kecik la
  2. ala, nak masuk kena bayar 4 ringgit, mahal la


haha,aku dengan muka ketat (pada hal masa tu darah aku tengah menyirap), dengan selambanya, menjawab, "tak kisah, asal riang berjalan dengan kengkawan". haha, dengan muka kecewanya, orang-orang tersebut merelakan pemergian aku dan kami.

aku rasa pelik sangat, apa la gunanya aku kat dalam majlis tu? lebih baik aku tak ada dari ada, ya, memudahkan mereka untuk mengipas dan membodek. pelik dan hairan sangat, kenapa la ada orang yang jaki sangat dengan orang lain, aku rase lebih baik tak payah undang kami.

tapi kesian kat yati, terkontang-kanting keseorangan, takpe la yati, len kali kalau ade lagi aktiviti bersama, kita sertai ya!!

masuk rumah hantu, tak la seronok sangat (mungkin sebab yati tak sertai), tapi keriangan tu tetap ada. aku pun pelik tengok hantu-hantu tu, bermodalkan kain putih, mekap tebal, suara yang garau, kerja diorang macam melepas batuk di tangga. tapi, mampu buat aku gelak sampai berpeluh, bukan takut. dan yang aku pelik, si safwan peluk aku macam aku ni tiang lampu pulak. si sherry dengan maz, memang rugi, x tengok mamat-mamat hantu tu. huhum ade ke patut sepanjang-panjang masuk rumah hantu diorang tutup mata. sama macam tak payah masuk. riang berjalan dengan kawan, tapi tak seriang kalau ada yati..

ya, aku lebih senang bercampur dengan mereka-mereka yang sama kepala macam aku. hukhuk, muak pada awalnya, tapi jadi riang akhirnya. cukup la tu.

Read more...

fikiran aku yang sangat malas

Jumaat, Ogos 08, 2008

hari ni aku di jemput oleh seseorang yang untuk menghadirkan diri ke jamuan meraikan senior. huh? jamuan? makanan dan pengangkutan perlu disediakan sendiri? haha, bukan jamuan kot, cuma berkumpul beramai-ramai. entah la, aku asyik memikirkan hal ini dari tadi. kenapa?

mungkin sebab kejadian yang pernah berlaku dalam sistem organisasi kelab tersebut, menjadikan aku masih lagi terasa hati, sehingga kini.ya, sampai sekarang aku masih lagi tersa hati. sebab apa? sebab perkara yang lepas masih tidak selesai lagi. ya, masih lagi menjadi tanda tanya.

perlukah hidup kita menjunjung, mendongak, tabik, mengampu, mengipas orang lain? kenapa macam dah tak ada lagi nilai dan jati diri? aku pelik sangat tengok karenah orang yang macam tu. ape kena dengan korang ni? kawan-kawan sekalian, anda semua mahasiswa, belajar di tahap yang agak tinggi sehinggakan pepatah Melayu mengatakan tahap pendidikan kita sekarang ni ialah menara gading. takkan la masih lagi nak hidup macam tu.

bukannya ape, aku rasa da muak dan macam nak muntah da tengok gelagat yang macam tu. rase macam sengal sangat-sangat. korang tak rase sengal ke berkelakuan macam tu? sudah la, sampaikan aku tak mampu berkata apa-apa. sekejap! aku rase aku hanya mampu tergelak. haha, korang yang kenal aku pon kenal macam mana aku gelak kan? haha!!! entah, aku yang memandang pon rasa malu, ape korang tak rasa malu ke? haham sudah, aku malas nak fikir.

esok juga ada kawan ajak aku pergi jalan-jalan. ha, nak pergi yang mana satu ek? hati aku kuat untuk mengatakan supaya aku pergi kedua-duanya. kan aku suka memerhati gelagat orang sekeliling aku, ye tak?

untuk yati dan ana, insyaAllah aku cuba puaskan hati korang berdua. kite kan kawan, ye tak?

Read more...

pertama

Khamis, Ogos 07, 2008

yang pertama, nak perihalkan tentang ape ye? baik, aku cerita tentang pandang dunia aku. ade yang kurang faham ape maksud dengang pandang dunia aku. mungkin jarang korang dengar kata majmuk tersebut. mungkin, kecuali kepada mereka-mereka atau secara mudahnya, kawan-kawan satu kelas, lebih kepada major jabatan aku, mesti pernah dengar atau faham kosa kata tu.

secara mudahnya, konsep pandang dunia ni, kalau terus di translasikan kepada bahasa Inggeris, world view. haha, kan senang, ye tak? tak payah la nak susah-susahkan akal fikiran, nak tunggu akal tu celik. haha.
(hujan sedang lebat di luar)
diri aku, senang sahaja, amat ringkas, sempoi, pemalu (ada sesetengah daripada mereka, tidak dapat menerima pernyataan bahawa diri aku pemalu), agak gopoh, suka berkawan, suka makan, agak malas (kata agak membawa kepada maksud sedikit sahaja), dan selebihnya, anda nilai sendiri. kalau aku dapat lagi penilaian dari orang lain atau daripada aku sendiri secara langsung atau tidak, sengaja atau tidak, akan aku tambah lagi. ok?

aku suka melihat gelagat orang di sekeliling aku. kenapa aku suka? haha, mestilah melihat keindahan ciptaan TUHAN. bila melihat, aku cuma menghayati sahaja, malas nak lebih daripada tu. haha, aku agak mereka-mereka yang selalu berjalan atau mendampingi aku, akan faham maksud ayat tu. haha.

perihal tentang pengamatan yang disukai aku (haha, da berbelit-belit da kosa kata aku), selalunya aku akan bercakap seorang diri (selalunya dalam hati, nanti kalau orang nampak aku bercakap sorang-sorang, cakap aku gila la pulak) tentang kenapa, pendapat aku, cacian atau pujian aku dan seterusnya (haha, sebenarnya aku pun tak tahu kenapa aku perlu ambil tahu tentang semua tu).

susah nak faham kan? haha, entah la, selalunya, orang sekeliling (selalunya kawan-kawan sekuliah), akan terkejut dengan perwatakan, personaliti dan diri aku sendiri. haha, aku masih tak tahu kenapa. kenapa ek?

haha, cukup-cukup la tu. aku tahu, korang yang terbaca blog ni mesti bantai gelak sakan, sebab entah apa-apa entah. haha, kan?

baik, hujan dan berhenti, udara amat dingin sekali, menjadikan aku ghairah untuk berhibernasi. haha.

Read more...

Status aku Kini

Berikan aku sedikit masa kerana masa aku kebanyakannya habis di kubikel kecil itu.

Masih juga mencari pandang dunia yang nyaman serta tenteram.

Tahu di mana?

Oh ya, hati ini sudah diisi, moga kekal kali ini.

  © Template blog ini telah di ubah suai secukup rasa oleh xmamatx dari Newspaper oleh Ourblogtemplates.com 2011

Kembali ke ATAS