nilai ekonomi dan nilai sosial: mana yang lebih utama?

Jumaat, Februari 13, 2009

hasil analisis yang boleh dikatakan agak lembap akibat pemproses data di fikiran yang sememangnya lambat untuk menanggap sesuatu, pandangan entri ini hadir. haih, ayat pertama lagi sudah datang merepek.

semakin lama, kehidupan kita semakin maju, boleh dikatakan moden (berbanding zaman prakolonial dahulu), taraf kehidupan juga semakin tinggi. akibat kemodenan yang dikejar selama ini, kehidupan juga semakin dipengaruhi oleh materialistik gabungan ideologi kapitalis. betul bukan?

tidak faham? abaikan.

ya, mungkin agak merepek, tetapi inilah hakikat kehidupan kita. sejak zaman prakolonial, hinggalah pascakolonial, masyarakat sering mengabaikan nilai ekonomi dalam kehidupan. apa yang dikejar? ya, masyarakat lebih mementingkan nilai sosial? kenapa? tepuk dada kamu, tanyalah selera sendiri.

kalau diberi pilihan menjadi orang gaji dan pekerja kilang, mana satu yang akan kamu pilih?

kerja di kilang bukan? nah, sudah nampak tidak? kenapa tidak menjadi orang gaji sahaja? makan, pakaian, sara hidup, dan lain-lain di tanggung majikan. upah atau gaji kamu (dalam lingkungan lima ke enam ratus ringgit) boleh disimpan sahaja. kerja di kilang? ya, pengangkutan (transportation) kamu sehari-hari, sewa rumah, makan, pakaian, dan lain-lain lagi semuanya harus kamu tanggung sendiri. cuba congak (upah dan gaji termasuk bayaran lebih masa lebih kurang seribu setengah), semua itu dibandingkan dengan pendapatan kamu, sudah tentu mengalami defisit (perbelanjaan melebihi pendapatan) bukan?

ya, sudah pasti kerja di kilang menjadi keutamaan (priority). kenapa? profil kerjaya lebih tinggi dari orang gaji bukan?

ya, kini semuanya mahu berprofil tinggi. lihat sahaja nama pekerjaan ditukar: orang gaji kepada pembantu rumah; pekerja kilang kepada operator pengeluaran; kerani kepada pembantu am rendah. ya, semuanya berbunyi canggih (sophicicated) bukan? dengan tujuan mahu meninggi profil kerjaya tersebut. tapi harus diingat, kos lepasnya, nilai ekonomi akan diabaikan.













mana satu yang lebih penting? nilai ekonomi, atau nilai sosial?



hei kamu, kamu, dan kamu, yang mana satu?





jika kamu hadir ke kelas petang tadi, kamu akan lebih jelas. itulah untungnya ke kelas (walau ia agak membosankan).

0 orang telah merepek balas:

  © Template blog ini telah di ubah suai secukup rasa oleh xmamatx dari Newspaper oleh Ourblogtemplates.com 2011

Kembali ke ATAS